Inspelningsassistent


Elin Andersson, inspelningsassistent, går runt och bjussar de närmast kameran - som har svårt att gå i väg till fikabordet - på lite vatten och kaffe (Foto: Dennis Lindbom)

Ofta är inspelningsassistent den väg man kommer in i branschen, men det är inte på något sätt ett enkelt jobb – och det är definitivt en av de viktigaste funktionerna i teamet. I de allra flesta fall på större produktioner innebär det mest att man är ansvarig för fikabordet – eller fikaborden, då team/skådespelare oftast får ett och statisterna ett annat (statisterna brukar få ett uppehållsrum en bit bort från själva inspelningsplatsen för att inte störa).
Utöver detta är man så klart också tillgänglig som en extra hand under inspelningen, och man är även den som ser till att lunchen serveras bra uppdukad (man lagar dock inte maten själv – det gör ett cateringbolag).
Som inspelningsassistent får du en budget du måste förhålla dig till och det är viktigt att den inte överskrids. 
Självklart är man också en extra hand på inspelningsplatsen när det kan behövas.

 

INSPELNINGSASSISTENTEN UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Nu är det dags att hyra/köpa in de saker som behövs under inspelningen (Ibland har produktionsbolaget sparat allt sen förra inspelningen, ibland måste alls köpas/hyras in): Kaffekokare, första hjälpen kit (ska alltid finnas vid fikabordet så alla alltid vet var det finns), skärbrädor, knivar, osthyvlar, korgar, uppläggningsskålar, brickor, karaffer, pappersmuggar, fat etc.
Viktigt är att alltid tänka på miljö när man gör dessa inköp. Undvika engångsbestick och annat så långt det är möjligt.

 

INSPELNINGSASSISTENTEN UNDER INSPELNINGEN

Platsavdelningen ser till att det finns bord och stolar för alla när det är dags för lunch, men inspelningsassistenten är ansvarig för att de ställs ut på hänvisad plats (ofta får man hjälp av en platsassistent eller runner att få allt i ordning). Samma gäller när runnern kommer med maten från cateringen – man hjälps åt att få den på plats.
Maten kommer i värmeskåp från cateringbolaget, och med maten kommer även porslin, bestick och glas. Inspelningassistentens jobb är att avse en tydlig plats för diskåterlämning. Man blir även ansvarig för det skräp som genereras under en dag – som slängs när dagen är slut på anvisad plats. En tydlig återvinningsuppdelning är här viktig för miljön. Pantflaskorna kan dessutom bli en trevlig extrapott till produktionens slutfest när det är dags för den :).

Viktigt att tänka på är också att de som står närmast kameran – A-foto, regissör och 1st AD– sällan har samma möjlighet som andra funktioner att gå iväg och hämta något från fikabordet. Du som inspelningsass får istället gå förbi och bjuda dem lite då och då – och kolla om de behöver fylla på med vatten/kaffe eller annat.

Fikabordet är inspelningens hjärta – inget kan glädja, eller uppröra, ett team så mycket som ett bra resp. dåligt fikabord. Att arbeta som inspelningsassistent är ett serviceyrke – man ska vilja erbjuda sina kollegor det där lilla extra och hålla rent och snyggt för deras skull. Viktigt att det är fika på bordet som går att ta i förbifarten, och som inte kladdar. Gärna nyttiga och goda saker som alla mår bra av. Endast fantasin sätter gränser - och givetvis den budget man har fått att förhålla sig till. Det uppskattas särskilt om utbudet varieras ganska regelbundet under dagen – och kaffet får aldrig ta slut! Kanske bjussar man på nåt hembakat på fredagen, eller varm choklad med grädde en kall nattinspelning – då blir man extra populär hos teamet!

Hinner man inte handla själv gör man en inköpslista som man ber runnern handla när hen har tid och möjlighet. Många filmarbetare är vegetarianer eller veganer – viktigt att kunna möta deras matpreferenser. För att inte tala om allergier. I de allra flesta fall är det produktionskoordinatorn som samlar in allergier från personalen, en lista som inspelningsassistenten får ta del av. Vanligt är också att det är produktionsassistenten och inte inspelningsassistenten som ansvarar för själva bokningen av catering.

Ibland kan dagarna innehålla en omfattande logistik då inspelningsassen har mycket mat/fika i omlopp - en dragkärra (typ skrinda) kan vara en bra investering så man inte behöver bära alltför tungt. Starka flergångskassar är också viktigt för att undvika onödigt spring fram- och tillbaka, flacka genomskinliga plastlådor med lock är också bra. Det gäller att vara strukturerad och hitta system där man snabbt hittar det man söker i fikabilen. Block och penna är A och O för att kunna skriva små skyltar på fikabordet - så specialkostare hittar sina mackor etc.

Som en inspelningsassistent uttryckte sig: ”Man får nästan se sin funktion som en lanthandel där allt möjligt finns!”

HÄR kan du se ett litet filmarbetarporträtt av en inspelningsassistent, som Högskolan Väst producerat.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA NÄR JAG VILL JOBBA SOM 1st AD?

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet). Du som inspelningsassistent kör oftast en skåpbil under inspelningen.
  • Social – du ska fungera i ett team tillsammans med andra människor, och du måste våga kontakta okända människor för att få tag i det du söker.
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Serviceminded – du ska vilja göra det där lilla extra för dina kollegor. Släpa med ett våffeljärn en dag, eller spritsa allas namn på pepparkakorna till jul – det där lilla gör oerhört mycket för sammanhållningen i teamet.
  • Stresstålighet, att kunna jobba under en viss press och ha långa dagar, nattjobb, tidiga mornar…

KLASSISKT EXEMPEL PÅ ETT PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN INSPELNINGSASSISTENT:

Inspelningen sker i ett pyttelitet radhus, där varje rum är proppfullt av teknik och människor. Här finns ingen plats att duka upp något fikabord, än mindre lunch för 40 personer.

 

© Copyright 2022

Inspelningsassistenten ber platsavdelningen om att sätta upp ett tält strax utanför ytterdörren – där kan fikabordet stå, lätt tillgängligt för alla – även om det skulle börja regna. Lunchen ska platschefen redan ha tänkt på och har förmodligen ordnat en annan lokal i närheten. Alternativt hyrt in en barack eller satt upp ett tält på området.
Elin Andersson, inspelningsassistent, går runt och bjussar de närmast kameran - som har svårt att gå i väg till fikabordet - på lite vatten och kaffe (Foto: Dennis Lindbom)
Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved