Attributör


Det gäller att ha rätt utrustning när rekvistian behöver fixas (Foto: Dennis Lindbom)

scenografiavdelningen alltid ligger steget före och ”dressar” kommande inspelningsplatser, är attributören avdelningens enda representant på plats tillsammans med det övriga teamet. Den ansvarar i korthet över den rekvisita som finns på plats, och i synnerhet den spelrekvisita som ska användas av skådespelarna som är med.

Attributören arbetar också tätt med fotografen och regissören för att få den snyggaste bilden – störande klistermärken och annat tas bort eller målas över temporärt. Är det epokinspelning handlar det mycket om att se till att inget modernt syns i bild. Hen arbetar i många fall även nära skådespelaren då attributören förser denne med rekvisitan.
En attributör måste bekanta sig med all spelrekvisita innan för att ev. kunna visa skådespelaren hur man använder den - exempelvis en mobiltelefon som är ny för skådespelaren eller ett vapen (attrapp) eller någonting annat skådespelaren inte känner till sen tidigare. 

 

ATTRIBUTÖREN UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Precis som de flesta andra funktioner i teamet gör attributören en egen nerbrytning av manuset. Vilken spelrekvisita* är med när, är det något speciellt som behöver fixas på de olika inspelningsplatserna som behöver förberedas osv. Attributören måste kunna läsa in saker som inte står i manus. Är man på ex ett sjukhus, då har man kanske med sig ett par kryckor, bandage och blombukett till en besökare, mm. för att ge statister någonting att spela med. Det gäller att ”se” scenerna framför sig i huvudet innan, för att kunna ha med det där lilla extra.

Man fixar även i ordning sin skåpbil med olika verktyg man kan tänkas behöva.

ATTRIBUTÖREN UNDER INSPELNINGEN

Förutom att se till att spelrekvisita finns på plats, och att bilden känns bra och välbalanserad, är det viktigt att attributören även samarbetar nära med scriptan– i synnerhet vid vissa tillfällen som t.ex. en middagsscen. Drickan i glasen ska fyllas på mellan tagningar, maten likaså – och i rätt mängd, så inte klaff-fel** uppstår – det är här scriptan kommer in i bilden. ”Var glaset halvtomt eller tomt när skådespelaren sa sin sista replik i förra bilden?”

Attributören tittar mycket i monitorn (eller i sin läsplatta - det blir mer och mer vanligt att man får bilden från kameran in i en bärbar anordning – sin mobil eller läsplatta) för att se att allt ser bra ut. Tavlan bakom skådespelaren kanske hänger snett, ljuset kanske reflekteras konstigt i en karaff – allt sånt måste justeras för bästa, möjliga bild.

Ofta har attributören en midjeväska på sig med många fack – för att alltid ha sånt som behövs ofta nära till hands – tejp, sax, sojaspray (täcka över ljusa detaljer som stör i bilden), avbitartång etc.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA NÄR JAG VILL JOBBA SOM ATTRIBUTÖR?

 

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet). Du som attributör kör oftast en skåpbil under inspelningen, med dina verktyg och saker du behöver.
  • Stresstålig - när det uppstår ett problem som attributören måste lösa så sker det oftast under tidspress då filmandet oftast stannar upp i väntan på attributören
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Känsla för färg och form - som attributör är man scenografens ” ögon” på set och hjälper till att få en fin bild. Det är gardiner som skall hängas snyggt, sladdar som skall gömmas, möbler som skall flyttas lite in eller ut ur bild för att skapa balans
  • Problemlösning och kreativitet

Filmarbetarporträtt attributörsassistent

 

Här ovanför kan du se ett litet porträttfilm som Högskolan Väst gjort om en attributörsassistent.

KLASSISKT EXEMPEL PÅ PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN  ATTRIBUTÖR:

En skådespelares karaktär har genom hela inspelningen haft ett tydligt silversmycke runt halsen – ett stort kors som verkligen har synts. Tyvärr har kostymavdelningen bara kunnat få tag i ett exemplar av smycket, så någon reserv finns inte. I en av de sista scenerna som ska spelas in, ska karaktären som har smycket tvätta sitt ansikte i en tjärn i skogen. När hon gör detta, tappar hon plötsligt smycket ner i vattnet. Många armar letar i djupet, men inget smycke hittas. Vad gör man nu?

 

© Copyright 2022

Detta är ett faktiskt fall, och just denna gång tog attributören den läskburk han själv stod och drack ur när allt hände, klippte upp den och skapade av den silvriga insidan ett kors. Det skulle inte hålla för en närbild, men var likt nog att fungera i ett större bildutsnitt. Det gäller att vara kreativ som attributör!
Det gäller att ha rätt utrustning när rekvistian behöver fixas (Foto: Dennis Lindbom)

Bra ord att känna till

* spelrekvisita

Den rekvisita som en skådespelare ska hantera på något sätt.

**klaff-fel

När kontinuiteten inte upprätthålls, t.ex. ligger en skådespelares lugg åt höger när vi först ser honom, men längre fram in i scenen ligger den plötsligt till vänster - för vi har använt två olika tagningar där "klaffen" inte hålls.

 

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved