Passare/Key Grip


Passaren ansvarar bl.a. för alla rörelser en kamera gör när den inte står på statis - kranar, åkvagnar på räls etc. (Foto: Alex Jönsson)

Passaren är den som ansvarar för alla rörelser en kamera behöver göra – antingen via åkvagn (s.k. ”dolly”), kran eller om den kanske behöver riggas på en kamerabil för en bilscen.
Skådespelaren ska kunna fokusera hundraprocentigt på sitt jobb och inte riskera säkerheten genom att samtidigt fokusera på trafiken/sin bilkörning – därför ställer man alltid bilen på en specialbyggd trailer när man ska filma. Trailern kan se lite olika ut och kallas för lite olika saker (lowloader, city-rigg osv). Oftast körs trailen av en precisionsförare från det bolag man hyr den från – men det är passarens jobb att fästa kameran på ett säkert och stadigt sätt på bilen.

Behöver kameran komma upp en bit från marken – kanske via ett s.k. zip-up-torn – ja då är det passaren som bygger ihop tornet. Det kan också vara passarens jobb att hjälpa fotografen när det är handhållen kamera – backar man som fotograf bakåt och måste ha blicken i sökaren på kameran är det lätt att snubbla över kablar eller trösklar. Utöver detta kan det ibland behövas nya, tekniska lösningar som inte redan finns att hyra/köpa in – då gäller det att vara lite händig och kunna bygga ihop något eget.

PASSAREN UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Tillsammans med fotografen går passaren igenom de scener som kan vara extra krångliga rent tekniskt scen – t.ex bil- och kranscener. Passaren följer också med ut på tech recce* (tekniskt rek) innan inspelningsstart då man ser inspelningsplatsen på riktigt och kan gå igenom alla moment i detalj.

Efter det planerar passaren upp inspelningen genom att se över vilka dagar hen behöver extrapersonal – passarassistenter, vilka dagar hen behöver boka in kranar etc (vilket sker i samråd med produktionskontoret), och vilken tidsåtgång som krävs för att rigga det som behövs, tillsammans med 1st AD:n som planerar inspelningsdagarna och alla arbetstider.

PASSAREN UNDER INSPELNINGEN

Passaren bygger rälsen som behövs när man ska ha använda en dolly/åkvagn till kameran och här är det oerhört viktigt att rälsen blir jämn även om underlaget inte är det. Träkilar av olika sorter används för detta. Passaren är även den som sedan knuffar på dollyn – ett precisionsjobb för att det inte ska bli ojämnt eller ryckigt. Att starta upp och bromsa in mjuk kräver övning.

Det är viktigt att ha en mängd olika verktyg ut på inspelningsplats eftersom det ibland måste meckas rätt friskt för att få till en bra kameraposition.

På vissa inspelningar är inte passaren med alla dagar, utan bara de dagar då kameran behöver en särskild typ av förflyttning.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA NÄR JAG VILL AREBTA SOM PASSARE:

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet) och som passare är det stor fördel att även inneha ett C-körkort då man ibland kan behöva ha med sig en del större utrustning/verktyg eller liknande ut till inspelningsplatsen.
  • Social – du ska fungera i ett team tillsammans med andra människor, och du måste våga kontakta okända människor för att få tag i det du söker.
  • God fysik – det innebär ofta tunga lyft
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Problemlösningsinriktad och kreativ, uppfinningsrik
  • Tekniskt lagd
  • Ha ett säkerhetstänk – ofta hanterar passaren lite ”farliga” saker så som kranar, bilar etc.

KLASSISKT PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN PASSARE:

 

En inspelningsdag ska vi spela in scenerna A, B, C och D.

Scenerna A och B är två vanliga pratscener där skådespelarna bara har en dialog på gatan. 1st AD:n :en har schemalagt två bilscener efter varandra, i slutet på arbetsdagen:

C där kameran står på gatan och vi ser bilen med skådespelarna bara köra förbi, och sist D – en scen där vi ska filma deras dialog inne i bilen medan bilen kör.

Vad innebär det här för problem för inspelningen?

 

© Copyright 2022

Mellan scen C och D måste vi köra upp bilen på en trailer och montera fast den – vilket tar lite tid. Då dagens scener i övrigt (A och B) är inspelade skulle detta innebära att filmningen står helt stilla under monteringen. Bättre då att antingen lägga trailerscenen (D) först på dagen (passaren får då börja lite tidigare med en s.k. ”pre-rigg”) – då kan man sedan ta bort bilen från trailern i lugn och ro medan vi spelar in scenerna A och B, och spara scen C till sist på dagen.
Passaren ansvarar bl.a. för alla rörelser en kamera gör när den inte står på statis - kranar, åkvagnar på räls etc. (Foto: Alex Jönsson)

Bra ord att kunna:

 

*tech recce

Tekniskt rek - alla avdelningschefer får innan inspelningsstart åka med ut till alla de stora inspelningsplatserna för att få en exakt och tydlig bild av vad som ska hända i varje scen, så att man kan förbereda sin avdelning så mycket det går.

HÄR kan du se en liten amerikansk film där man intervjuar en passare. Tänk på att amerikanska produktioner är lite annorlunda än de svenska...

Och HÄR kan du se en annan liten film om yrket.

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved