SAD/2nd AD


Toni Savela som 2nd AD (i det här fallet saknades en TAD/3rd AD) tar hand om de statister som ska spela publik på en konsert i filmen om Ted Gärdestad. Av honom får de regi kring hur de ska skrika och klappa händerna.

Nu gäller det att hänga med, för nu blir det rörigt...

Svensk filmbransch har genom åren varit snabb med att importera engelska yttryck på olika funktioner i filmteamet, MEN man har sedan anpassat yrket till att fungera i ett betydligt mindre team än vad man har i t.ex. USA.
Så trots att namnet på jobbet är detsamma, är inte arbetsuppgifterna det. Otroligt rörigt för den internationella produktionen som vill spela in i Sverige allra minst...

En 2nd AD (Second Assistant Director - kallas ibland för SAD i Sverige) jobbar under 1st AD:n genom att vara dennas förlängda arm och kommunikation under inspelning. Traditionellt i Sverige har 2nd AD:n haft ett statistansvar, men i och med anpassningen mot internationella benämningar håller det på att korrigeras och 2nd AD:n jobbar nu allt oftare under 1st AD utan statistansvar.

Finns hela bemanningskedjan blir det 3rd AD:ns ansvar att ta hand om statister ute på inspelningsplats, men bokning och koordinering fram till set sköts av statistansvarige.

Om 3rd AD tar hand om statister och kommunikation på set, så kallar vi härefter SAD för Second AD i den internationella bemärkelsen.
(De arbetsuppgifter som oftast ligger på en svensk SAD, finns här beskrivet under TAD) En 2nd AD skriver dagbesked, kallar skådespelarna*, bokar in eventuella repetitioner eller övningar för skådespelare, planerar kollationering etc. Väldigt likt det som på ett klassiskt svenskt team ligger under koordinatorn. Förvirrande är bara förnamnet...

 

2nd AD UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Att förbereda sig inför inspelningen med utkast på kommande dagbesked, planering av mask- och kostymprover, ha koll på eventuella speciallösningar som skall vara med och se till att alla avdelningar har rätt information.

 

2nd AD UNDER INSPELNINGEN

2nd AD jobbar i nära anslutning till inspelningsplats för att kunna assistera 1st AD:n i det dagliga som påverkar planeringen framåt.

2nd AD ansvarar för att det under inspelningen rullar på med skådespelarnas kallningstider, att de har rätt manussidor, mask- och kostymtider etc. Skriver dagligen dagbesked för nästkommande dag och har en avstämning med 1st AD om vad som behövs längre fram under inspelningen och att detta bokas och planeras i tid.

HÄR kan du se ett litet filmarbetarporträtt av en 2nd AD som Högskolan Väst har producerat.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA NÄR JAG VILL ARBETA SOM 2nd AD

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet)
  • Hålla sig lugn trots stressfyllda situationer.
  • Organisatorisk och tydlig struktur för att sprida information i rätt led vid rätt tidpunkt.
  • Social kompetens
  • Flexibel och snabb i tanken vid förändringar
  • God översikt men också öga för detaljer och vem de påverkar
  • Bra kommunikationsförmåga

© Copyright 2022

Toni Savela som 2nd AD (i det här fallet saknades en TAD/3rd AD) tar hand om de statister som ska spela publik på en konsert i filmen om Ted Gärdestad. Av honom får de regi kring hur de ska skrika och klappa händerna.

Bra ord att kunna:

 

*Kallar skådespelare

När ett dagbesked för morgondagen är klart ska det distribueras till skådespelarna. Då ser man också till att de tydligt har uppfattat vilken tid som gäller för dem att hämtas upp, och man kan reda ut om det finns några frågor för morgondagens inspelning. Alltid viktigt att ha koll på att skådespelaren har rätt manusversion t.ex....

 

HÄR kan du se en liten film om hur en amerikansk 2nd AD arbetar. Tänk på att man inte alltid arbetar på samma sätt i Sverige dock...

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved