Kostymdesigner/Assisterande kostymdesigner/Kostymör


Kostymdesigner Fianna Robijn arbetar nära maskören Anna Örnberg för att på bästa sätt tillsammans skapa bra karaktärer till filmen.

En kostymavdelning består av flera olika yrkesfunktioner - och sen en tid tillbaka har man valt att byta namn på titlarna inom denna avdelning. Trots det lever de gamla titlarna kvar och, så klart, förvirringen kring dessa...

Här är de titlar man önskar ska användas:

 

Kostymdesignern

Kostymdesignern är kreativt och konstnärligt ansvarig och arbetsledare för sin avdelning.

 

Assisterande kostymdesigner/kostymansvarig

I de fall kostymdesignern inte är kvar under inspelningen, bör en kostymansvarig utses. Denna kallas då ibland fortfarande för Kostymör. Alternativt kan rollen tas av assisterande kostymdesigner

 

För enkelhetens skull kallar vi på dessa sidor kostymdesignern/kostymansvarige för kostymör och kostym på plats/kostymassistent på avdelningen för kostymassistenter.

 

Kostymören designar eller väljer ut/köper in kostymer till filmens alla karaktärer och samarbetar då tätt med regissören, scenografen och maskören. Valet av kläder är oerhört viktigt för att berätta något om vem karaktärerna är, men det är ibland också viktigt att filmens alla färgelement är enhetliga (scenografi, kostym och mask kanske ska ligga i samma färgskalor – eller för den sakens skull – bryta helt ifrån varandra.

 

KOSTYMÖREN UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Kostymören gör en dagindelning* av manuset för att kunna se hur många dagar (och därmed olika kläduppsättningar) en karaktär behöver ha. Denna stäms av med scriptan sen när hen börjar, som gör en mer noggrann dagindelning. Man tittar även på specialscener som kräver dubbel uppsättning av samma kläder – t.ex. stunt, vattenscener etc (det finns ingen tid att torka kläderna mellan tagningarna). Efter detta fördelar man sin budget på de olika karaktärerna. Man handlar/hyr in kostym från affärer och kostymförråd och hänger upp dessa på stänger indelat i karaktärer och sedan karaktärsgrupp – efter vilken gruppering/familj karaktären tillhör.

Man har provningar för skådespelare (och vid epok och specialkostym som uniform/fantasi eller liknande även för statister) och allt fotograferas och visas för regissören för avstämning. De kläder som väljs bort ska då returneras.

Bilderna med de kläder man valt ut lägg på t.ex. Dropbox eller liknande och mappar skapas efter provningarna.

De kostymer som valts ut läggs in i en app på en läsplatta, där man lätt kan gå in och se vilka kläder som ska vara med i vilka scener och hur allt ska se ut/har sett ut under olika tagningar.

Tillsammans med kostymassistenterna ser man till att kläder vid behov patineras, färgas, sys upp/in osv.

KOSTYMÖREN UNDER INSPELNING

Även då inspelningen påbörjats fortsätter kostymproven för de skådespelare som ska vara med längre fram under inspelningen. Schemaläggning för personalen sker också löpande – här är det viktigt att man som kostymansvarig saxar sin personal så gott det går för att undvika för långa arbetsdagar.

Varje morgon ”klär” kostymören skådespelarna – dvs den ser till att skådespelaren får med sig allt – som bälten, klockor, örhängen osv ut till inspelningsplats (”Fick hen på sig understället nu när vi ska vara ute i snön hela dagen?”) och svarar på eventuella frågor skådespelaren har. (”Ska skjortan vara istoppad eller inte?” )

Man skickar också med eventuella värmekläder/paraplyer etc ut så att skådespelaren hålls varm/torr under dagen. Även skyddskläder när det är dags för skådespelaren att äta lunch är viktigt att få med.

Tillsammans med sin kostymassistent ser man också till att morgondagens kostym läggs fram.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA NÄR JAG VILL JOBBA SOM KOSTYMÖR?

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet).
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Problemlösning och kreativitet
  • Nyfikenhet – du ska som kostymör ha viss koll på hur man såg ut under varje årtionde, eller i alla fall veta hur och var man kan få den kunskapen.
  • Social – viktigt att man tycker om teamwork
  • Lyhörd – du ska kunna fånga upp regissörens visioner, även om du kanske inte alltid delar dem med hen.
  • Man kan ha gått en textilutbildning, men man kan också ha lärt sig autodidakt. Lite beroende på typ av produktion – är det t.ex. epokfilm – låt oss ta riddarfilmen Arn som exempel, när specialkläder behöver sys upp - ja då behöver man ha mer på fötterna för att kunna ta fram ritningar till skräddare. Är det nutid handlar det mer om enklare sykunskaper och att kunna sy i knappar, sy upp/lägga ner byxor, byta blixtlås etc
  • Stilhistoria kan också vara bra att ha med sig.

 

KLASSISKT EXEMPEL PÅ ETT PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN KOSTYMÖR:

Vi har börjat filma, filmen utspelar sig på 80-talet och karaktären Anna har en mycket specifik jacka med mintgröna ränder på. Nu bestämmer regissören att Anna - i en scen där hon ska bli knuffad av en annan karaktär - nu faktiskt istället ska få ett slag i ansiktet och få näsblod.

Vad innebär detta för kostymavdelningen?

 

 

© Copyright 2022

Nu riskerar vi att få (fejk)blod på vår enda jacka. Hade vi vetat detta från början hade man valt att köpa en jacka som man kunde köpa dubbletter till, nu står vi här med ett enda exemplar..

Det kan vara så att när vi spelar in slagsmålet behöver ta om scenen från början – då kan vi inte ha blod på jackan. Vi behöver alltså minst ett exemplar till…

Ska blodet sedan finnas kvar på jackan i de scener som i den färdiga filmen ligger efter slagsmålsscenen är det ju helt okej - men imorgon ska vi kanske spela in en scen som i filmen ligger INNAN slagsmålet (eftersom filmen inte spelas in kronologiskt) – då måste jackan vara ren.

Vi måste alltså tillverka en likadan jacka alternativt hitta en liknande vi kan ”bygga om” så den liknar den vi har…
Kostymdesigner Fianna Robijn arbetar nära maskören Anna Örnberg för att på bästa sätt tillsammans skapa bra karaktärer till filmen.

Bra ord att känna till:

*dagindelning 

Ett manus på 100 sidor kan ju utspela sig på en enda dag - eller över flera år. Då är det viktigt, inte minst för kostymavdelningen när man byter dag i manuset - eftersom människor oftast byter kläder varje dag.

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved