Maskdesigner/Maskör


Så här kan en arbetsstation se ut för en maskdesigner/maskör. Det är viktigt att kunna hantera peruker, och många maskörer har perukmakarutbildning i grunden.

Som maskdesigner/maskör är inte det viktigaste att du kan lägga en snygg make up (även om du så klart ska kunna även det!) utan att du, tillsammans med regissören, ska skapa en karaktär! Med make up och hår berättar du lika mycket om karaktären som det den säger i replikerna. Kanske är skådespelaren alldeles för fräsch för att trovärdigt kunna spela en småbarnsförälder som inte får sova på nätterna? Då handlar det mer om att ge håret en otvättat look och kanske skapa lite mörka ringar under ögonen istället…

Maskören är avdelningschef på maskavdelningen och ansvarar för att schemalägga sina maskassistenter, begära extrapersonal från produktionen på dagar med mycket skådespelare/statister, och att hålla sin budget.

 

MASKDESIGNERN/MASKÖREN UNDER FÖRPRODUKTION

Först läser maskören manuset, sedan träffar man regissören och kostymören och tillsammans pratar man igenom de olika karaktärerna – man diskuterar inte bara vilken karaktär de olika rollerna har, utan även om det är någon speciell färg/formskala man ska förhålla sig till för att ge ett enhetligt intryck. Sen har man mask- och kostymprov för varje karaktär, där skådespelaren får komma in och prova lite olika förslag – då med både kläder och smink på sig samtidigt. Bilder tas som presenteras för regissören.

Man skapar även en s.k. ”klaffpärm” – nu för tiden sparas alla bilder/information i en speciell app så maskören lätt kan ha den tillgängligt på sin läsplatta. Då film aldrig spelas in kronologiskt gäller det att alltid ha exakt koll på hur karaktären ska se ut i de olika scenerna. Det som är samma dag i manuset kan spelas in halva i mars och andra halvan i maj – då gäller det att ha exakt koll på hur karaktären var sminkad och hur håret låg i mars månad… Och framför allt – är håret fortfarande lika långt…? Läs mer om klaff till höger.

 

MASKDESIGNERN/MASKÖREN UNDER INSPELNINGEN

I de allra flesta fall börjar dagen (ganska tidigt) i maskrummet som ofta ligger där produktionskontoret finns. De skådespelare som ska vara med i första scenen görs i ordning och körs sedan ut till inspelningsplatsen. De skådespelare som ska vara med i scener senare under dagen kan också göras iordning i maskrummet eller körs direkt ut till inspelningsplats och sminkas där (beror på personal- /lokalförutsättningar.)

Under dagen sätter också maskören tider – s.k. ”kallningstider” för nästkommande dag, tillsammans med 1st AD:n och produktionskoordinatorn – som sedan förs in på dagbeskedet.

 

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA OM JAG VILL ARBETA SOM MASKDESIGNER/MASKÖR:

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet)
  • Make up-utbildning
  • Social – du ska fungera i ett team tillsammans med andra människor, och du måste våga kontakta okända människor för att få tag i det du söker.
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Problemlösning och kreativitet
  • Kunna stå upp i princip en hel dag.
  • Kunna klippa och frisera, färga och göra håruppsättningar (vissa maskörer har även en frisörutbildning i botten, andra kan i alla fall klippa toppar och hålla frisyren likadan genom en produktion som kanske varar 2-3 månader).
  • Hantera peruker och mustascher/skägg
  • Kunna grundläggande sår-/ärrtillverkning, åldrande, tatueringar (tatueringar specialbeställs, men du ska kunna applicera dem) etc.
  • Kunna hantera en budget
  • Ha koll på olika epoktider – hur sminkade sig en kvinna på 60-talet?
  • Vara en lyssnande person – ofta är maskören den första personen en skådespelare träffar på dagen - hen kan ha jobbiga scener framför sig och vara lite nervös. Då blir det ditt jobba att lyssna och genom det lugna hen. Du må själv vara stressad för att hinna i tid, men den stressen för inte påverka skådespelaren så hen tar med det in i den scen hen ska spela…
  • Ha lätt för att lära dig nya tekniska hjälpmedel som t.ex. apparna för ”klaffpärmen”.

 

KLASSISKT EXEMPEL PÅ ETT PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN MASKÖR:

Även statister behöver ibland komma in för mask- och kostymprov när det gäller speciella kläder – i synnerhet epok. Om man inte haft en ordentlig dialog med den som bokar statisterna kan detta ställa till det för maskavdelningen. Vad är det man måste prata om med den statistansvarige om vi gör en film som ska utspela sig på 1940-talet?

© Copyright 2022

På 1940-talet hade nästan ingen (förutom sjömän) tatueringar i Sverige. Det var heller inte vanligt att man färgade håret, eller blekte slingor. Männen var nästan uteslutande kortklippta och det var slätrakat som gällde. Alltså måste man hitta statister på vilka inga tatueringar syns, som inte har färgat sitt hår i en ”onaturlig” färg, och män som är ok med att man klipper/rakar dem.
Så här kan en arbetsstation se ut för en maskdesigner/maskör. Det är viktigt att kunna hantera peruker, och många maskörer har perukmakarutbildning i grunden.

Bra ord att ha koll på:

 

*klaff

Klaff= kontinuitet. 

En scne spelas in ur flera olika vinklar som man sedan klipper ihop - då är det viktigt att allt sett likadant ut hela tiden. Om en skådespelare drar handen genom sitt hår och luggen lägger sig åt ett annat håll - då ser det ut som om luggen hoppar fram och tillbaks när vi sen klipper ihop vår färdiga film. Vi har helt enkelt fått ett "klaff-fel". 

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved