Belysningsmästare


En ljuslastbil fullproppad med lampor, kablar, filter och annat som kan behövas. (Foto: Henrik Göransson)

En belysningsmästare är den, som i samarbete med A-fotografen ljussätter miljön och som leder ljusavdelningens arbete såväl tekniskt som konstnärligt. Belysningsmästaren är därmed avdelningschef för ljusavdelningen och har under sig (oftast) en best boy/best girl och ett antal elassistenter.

 

BESLYSNINGMÄSTAREN UNDER FÖRPRODUKTIONEN

Belysningsmästaren börjar med att läsa manus. Hen markerar ut vad som är dag och natt, interiört och exteriört. Man har många möten tillsammans med A-fotografen och 1st AD:n där man diskuterar vad som ska se ut som morgon, mitt på dagen, kväll och natt. Ibland kan man behöva spela in ”day-for-night” – d.v.s. det är dagtid när man spelar in det, men det ska se ut som natt (man kanske inte får vara på inspelningsplatsen på natten av olika skäl) då man använder olika tekniska lösningar för att få till det, och där ljuset är en viktig komponent.

Man har också en nära dialog med platsavdelningen – finns det ström och i så fall hur mycket (annars kan man behöva hyra in elaggregat som går på diesel), kommer jag kunna parkera ljuslastbilen nära inspelningsplatsen? Om jag kommer använda mig av lift för att få upp mina lampor måste jag också cleara det med platschefen då han kan behöva tillstånd för detta.

En viktig del av förarbetet är ett s.k. tech recce – ett tekniskt rek. Då åker alla A-funktioner* som behöver ut till de inspelningsplatser man ska vara på och filma, för att se mer exakt vad som ska göras på plats.

Sen är det dags att gå igenom allt med best boy/best girl – ritningar på vart lampor ska stå, var huvudströmmen/plintar ska vara och var lastbilen och eventuella liftar kan placeras.

 

BELYSNINGSMÄSTAREN UNDER INSPELNING

Under inspelningen har man hela tiden ett nära samarbete med assistenterna på ljusavdelningen. Belysningsmästaren står ofta och kikar i monitorn (om man inte är väldigt erfaren och kan se ljusets nivåer och exponering ändå) och ropar sedan via en walkie-talkie till sina assistenter hur lamporna ska flyttas eller om ett filter behövs sättas på någon lampa.

Alla i teamet på inspelningsplats har en walkie-talkie – med in-ear hörlurar – för att kunna höra 1st AD:ns information. Men ljusavdelningen arbetar oftast på en annan kanal än resten av teamet då de behöver prata så mycket med varandra – det hade stört övrigt team mycket att behöva lyssna på deras samtal.

VILKA EGENSKAPER/KUNSKAPER ÄR BRA ATT HA OM JAG VILL ARBETA SOM BELYSNINGSMÄSTARE

  • B-körkort (är i princip ett måste oavsett din funktion i teamet) och gärna C-körkort då all utrustning förvaras i en lastbil under produktionen.
  • Social – du ska fungera i ett team tillsammans med andra människor, och du måste våga kontakta okända människor för att få tag i det du söker.
  • Flexibel – ibland blir det snabba förändringar, då gäller det att kunna tänka om.
  • Problemlösning och kreativitet
  • Du ska kunna klara tunga lyft då många av lamporna väger en hel del.
  • Grundläggande elkunskaper (dock krävs ej elbehörighet)
  • Säkerhetstänk – man arbetar dels med ström som i sig kan vara farligt, men även hamnar lampor ofta nära trafiken utomhus.

KLASSISKT EXEMPEL PÅ ETT PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ FÖR EN BESLYNINGSMÄSTARE

 

Vi är ute i skogen och spelar in. Här finns ingen ström som vi kan ta – det är långt till närmsta strömskåp. Så vi har en stor dieselgenerator med oss – så stort att det sitter fast på en bil som bara får köras med C-körkort.
Inspelningsassistenten kommer till belysningsmästaren och ber om ström till kaffekokaren – visst, alla måste ha kaffe, annars kan vi ju inte filma. Sen kommer platsavdelningen och vill ha till en värmefläkt i ett av tälten där skådespelarna sitter mellan tagningar. Det går fint. Men när maskören kommer och vill ha ström till sin hårtork – då får vi säga nej.

Varför?

 

 

© Copyright 2022

Det är oftast inte ljusavdelningen i sig som gör att elen blir överlastad – det är när vi börjar plugga in allting runt omkring som det snabbt tickar i väg och blir för mycket.
Därför är det viktigt att ha en tidig dialog med andra avdelningar när man är på en så speciell inspelningsplats där strömmen verkligen är begränsad. Och viktigt också att ingen kopplar in en egen apparat utan att först fråga belysningsmästaren om det är okej.
En ljuslastbil fullproppad med lampor, kablar, filter och annat som kan behövas. (Foto: Henrik Göransson)

Bra ord att kunna:

 

*A-funktioner

Det är helt enkelt ett samlingsnamn för alla avdelningschefer - scenografen, kostymören, A-ljudet etc

 

Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta som Belsyningsmästare (Gaffer på engelska) men tänk på att man jobbar på olika sätt i olika länder...

Gaffer

Och HÄR kan du se en liten amerikansk film om yrket. 

Copyright 2024 Film Väst | All Rights Reserved